2010. február 19., péntek

Bizonyos gyermekek között gyakrabban fordul elő részképesség-gyengeség. Mindenképpen figyeljük azon kicsi emberek fejlődését, akiknél:

* a beszéd fejlődése később indult meg (akkor is, ha korán logopédiai segítséget kapott), azaz megkésett vagy akadályozott beszédfejlődésű volt,
* a mozgásfejlődés megkésett, vagy bizonyos mozgások kimaradtak (pl. a mászás),
* a családban előfordult már olvasási vagy más tanulási probléma,
* a szüléskor valamilyen komplikáció adódott.


Milyen jelek utalnak diszlexiaveszélyre?

* A gyermek figyelme csapongó, nehezen összpontosít a látottakra, hallottakra, nem kitartó.
* Beszédhibája (pl. pöszesége) a logopédiai kezelés és a rendszeres gyakorlás ellenére is nehezen javul, makacsul elhúzódik.
* A beszédben gyakran felcserél szótagokat.
* Szókincse szegényes, lassan gyarapodik, a szavakat nehezen tudja egy-egy fogalomkörbe csoportosítani (pl. állatok, gyümölcsök).
* A szavakhoz hibásan kapcsol toldalékokat.
* Nehezen fejezi ki magát, nem használ összefüggő mondatokat.
* A gyermek bőbeszédű, de mondanivalójának nincs igazi tartalma, a lényeg kiemelésére nehezen képes.
* Ritmusérzéke rossz, bizonytalan, nehezen érzékeli a hosszú és a rövid hangokat, nem tud szótagolni.
* Nem szeret verseket tanulni, a mesehallgatás nem köti le.
* Nem tudja elkülöníteni egymástól az eltérő hangokat, különösen nehezen különbözteti meg egymástól a zöngés–zöngétlen mássalhangzókat.
* A hangok egymásutániságát helytelenül érzékeli.
* Beszédmegértési problémái vannak (pl. gyakran visszakérdez, a mesével kapcsolatos kérdésekre nem tud válaszolni).
* Testrészei meghatározásában bizonytalan, nem tudja megnevezni a térbeli viszonyokat (előtte-mögötte, jobb-bal tévesztés stb.), a síkban is rosszul tájékozódik: pl. képeket következetesen jobbról balra rak sorba, sorrendet téveszt, formákat tükrözve rajzol, elforgatva másol le. Az időben is nehezen igazodik el: összekeveri az évszakokat, napszakokat.
* Nagy- és finommozgásai ügyetlenek: pl. gyakran elesik, nem szeret rajzolni, nehezen hangolja össze keze és szeme mozgását. Gyakran kialakulatlan, hogy melyik kezét használja, melyik keze a domináns.
* Látás alapján nem vagy nehezen ismer fel formákat, főleg ha azokat más méretben, környezetben kell keresni, vagy eltérő irányba néznek, nehezen ismeri fel a különbségeket.
* Nehezen ismeri fel a részeknek az egésszel való összefüggését, illetve fordítva, nehezen bontja az egészet részeire, pl. nem tud egyszerű puzzle-t kirakni, egy tárgyat apróbb részletéről felismerni. A hangokból nem ismeri fel a teljes szót (m-a-c-i =maci), nem tudja a szavakat hangjaira bontani.
* Gyenge a mozgásos, a látási és a hallási emlékezete.


Szerző: Dr. Németh Brigitta

Forrás: Anyák Lapja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése