2010. február 19., péntek

Ezután jön a bla-bla, hogy rendeljem meg és milyen szép és mappát is adnak és kiértékelik és stb.
Persze nem rendelem meg, mert nem vagyok teljesen hülye:))
No kitöltöttem egy gyors tesztet, persze nem 100 %-os, mert még nem óvodás a csajszi, meg a "lehúzás" és "rendeld meg a részletes teszteket és füzeteket" a kiértékelő emil legfontosabb eleme, de elgondolkodok komolyan a pszicho-mókuson.

"Hajnal tesztjének eredménye



Kedves Csordás Tímea!


Köszönöm, hogy kitöltötte a diszlexiatesztet, örülök, hogy Ön is azon szülők közé tartozik, akik aggódnak gyermekükért, és akiknek fontos gyermekük jövője. Ez az első, és talán a legfontosabb lépés gyermeke fejlesztésében.

Sajnos, ahogy azt a már jeleztem, a teszt eredménye nem a legjobb.

Az értékelés:

Hajnal pontszáma: 48

Az eredmény sajnos nagyon rossz, valószínű, hogy

Hajnal hajlamos a diszlexiára.


Vigye el gyermekét egy logopédiai vizsgálatra, ahol minden bizonnyal diszlexia-megelőzést szolgáló, tudatos, de játékos foglalkozást fognak ajánlani Önnek. Beszéljen az óvónővel, és ha szükséges, kérje, hogy végezzenek iskolai érettségi vizsgálatot a közeli pedagógiai szakszolgálatnál. Itt döntik el, hogy mehet-e a gyermek iskolába, vagy még egy évi óvodai fejlesztést igényel.

Gyermeke segítségre szorul!

Egész iskolarendszerünk, és kultúránk az olvasásra és az írásra épül. Aki nem sajátítja el e képességeket tökéletesen, akinél nem válik automatikussá az olvasás és az írás technikája, az sajnos menthetetlenül lemarad.

Tudom, hogy ez nagyon megrázza, talán dühös magára, lehet, hogy azt kutatja, hogy mit rontott el, mit nem csinált jól.

Kérem, nyugodjon meg!

Ez nem az Ön hibája!

Ön nem felelős ezért, nem hibáztathatja Önt senki. Már az, hogy kitöltötte ezt a tesztet, az is azt bizonyítja, hogy Ön felelős szülő, aki tenni akar gyermekéért, gyermeke jövőjéért.

Nem állítom, hogy könnyű ez a helyzet, de van megoldás. Tudnia kell, a diszlexia kezelhető.


Mi a teendő?

A diszlexia kialakulásában sok képesség zavara, fejletlensége szerepet játszhat, ilyenek például a

- formaismeret,
- az emlékezet,
- a szövegértés
- a tájékozódás,
- a sorrendiség

képessége.

Az első, és legsürgősebb feladat, hogy
el kell végezni egy részletes, mindenre kiterjedő tesztet, melynek segítségével pontosan meg lehet határozni, hogy mi okozza Hajnal diszlexiáját. E teszt eredményeinek ismeretében lehet meghatározni a fejlesztés irányát, hiszen személyre szabott kezelés segítségével lényegesen gyorsabb a fejlődés.


Minden nap számít!

Kérem, ne halogassa! Minden nap számít!

Gyermeke jövője a tét!

Az olvasási problémák kezelése annál könnyebb, minél hamarabb elkezdik. Léteznek olyan módszerek, melyeket sikerrel alkalmazhat gyermeke fejlesztésében, de egyben mind közös: minél hamarabb elkezdik alkalmazni őket, annál hatékonyabbak. Sajnos az idő múlásával a rossz olvasási technikák egyre inkább rögzülnek, és ezeket egyre nehezebb javítani.

Sajnos, ha a diszlexiát nem kezelik, ez a probléma egész életében elkíséri gyermekét. Egész társadalmunk az íráson és az olvasáson alapszik. Az olvasni nem tudó, vagy rosszul olvasó gyerek rosszul teljesít az iskolában, ezért előbb-utóbb viselkedési problémái lesznek, önbizalma, önértékelése sérül.

Gyakori, hogy a diszlexiás gyermeket kiközösítik!

Felnőtt korban már nem "csak" ezekkel a problémákkal kell szembe néznie. Valószínűleg nem tud majd leérettségizni, nem tud diplomát szerezni, ezért problémát fog okozni a munkavállalás, a munka megtartása. Felnőve önértékelési problémái lelki eredetű betegségekké, vagy agresszióvá erősödnek, könnyen válhat depresszióssá.

De ha Hajnal diszlexiáját időben felismerik, majd kezelik, akkor hátrányok nélkül vághat neki az életnek. Sőt! A diszlexiások sok esetben kreatívabbak, nem szavakban hanem képekben gondolkodnak, könnyebben felismerik a problémák összefüggéseit. Ha a diszlexia jó hatásait sikerül megtartani, a rosszakat pedig javítani, akkor Hajnal kiemelkedően tehetségessé válhat.

Mivel Hajnal vizsgálatát nem személyesen végeztük el, nem találkoztunk vele, ezért tudnia kell: ez csak egy tájékoztató jellegű eredmény.
Hát ebből sok minden illik a Hajnira:(((
Bizonyos gyermekek között gyakrabban fordul elő részképesség-gyengeség. Mindenképpen figyeljük azon kicsi emberek fejlődését, akiknél:

* a beszéd fejlődése később indult meg (akkor is, ha korán logopédiai segítséget kapott), azaz megkésett vagy akadályozott beszédfejlődésű volt,
* a mozgásfejlődés megkésett, vagy bizonyos mozgások kimaradtak (pl. a mászás),
* a családban előfordult már olvasási vagy más tanulási probléma,
* a szüléskor valamilyen komplikáció adódott.


Milyen jelek utalnak diszlexiaveszélyre?

* A gyermek figyelme csapongó, nehezen összpontosít a látottakra, hallottakra, nem kitartó.
* Beszédhibája (pl. pöszesége) a logopédiai kezelés és a rendszeres gyakorlás ellenére is nehezen javul, makacsul elhúzódik.
* A beszédben gyakran felcserél szótagokat.
* Szókincse szegényes, lassan gyarapodik, a szavakat nehezen tudja egy-egy fogalomkörbe csoportosítani (pl. állatok, gyümölcsök).
* A szavakhoz hibásan kapcsol toldalékokat.
* Nehezen fejezi ki magát, nem használ összefüggő mondatokat.
* A gyermek bőbeszédű, de mondanivalójának nincs igazi tartalma, a lényeg kiemelésére nehezen képes.
* Ritmusérzéke rossz, bizonytalan, nehezen érzékeli a hosszú és a rövid hangokat, nem tud szótagolni.
* Nem szeret verseket tanulni, a mesehallgatás nem köti le.
* Nem tudja elkülöníteni egymástól az eltérő hangokat, különösen nehezen különbözteti meg egymástól a zöngés–zöngétlen mássalhangzókat.
* A hangok egymásutániságát helytelenül érzékeli.
* Beszédmegértési problémái vannak (pl. gyakran visszakérdez, a mesével kapcsolatos kérdésekre nem tud válaszolni).
* Testrészei meghatározásában bizonytalan, nem tudja megnevezni a térbeli viszonyokat (előtte-mögötte, jobb-bal tévesztés stb.), a síkban is rosszul tájékozódik: pl. képeket következetesen jobbról balra rak sorba, sorrendet téveszt, formákat tükrözve rajzol, elforgatva másol le. Az időben is nehezen igazodik el: összekeveri az évszakokat, napszakokat.
* Nagy- és finommozgásai ügyetlenek: pl. gyakran elesik, nem szeret rajzolni, nehezen hangolja össze keze és szeme mozgását. Gyakran kialakulatlan, hogy melyik kezét használja, melyik keze a domináns.
* Látás alapján nem vagy nehezen ismer fel formákat, főleg ha azokat más méretben, környezetben kell keresni, vagy eltérő irányba néznek, nehezen ismeri fel a különbségeket.
* Nehezen ismeri fel a részeknek az egésszel való összefüggését, illetve fordítva, nehezen bontja az egészet részeire, pl. nem tud egyszerű puzzle-t kirakni, egy tárgyat apróbb részletéről felismerni. A hangokból nem ismeri fel a teljes szót (m-a-c-i =maci), nem tudja a szavakat hangjaira bontani.
* Gyenge a mozgásos, a látási és a hallási emlékezete.


Szerző: Dr. Németh Brigitta

Forrás: Anyák Lapja
Diszlexia tünetei, figyelemfelhívó jelek

2008. 02. 01. 00:00
Cimkék: tünet, tünetegyüttes, diszlexia, olvasászavar , beszédhiba, beszédzavar, beszédfogyatékosság,
A cikk értéke:

Kik a veszélyeztetettek? Figyelemfelhívó jelek

A diszlexiások és a kezdő olvasók hibázásai (pl. betűcserék, kihagyások, betoldások) azonosak, a különbség a tünetek mennyiségében, arányában és fennmaradásában van.

* Bemeneti (észlelési) zavarok:
o vizuális percepció zavara:
+ forma-hely (d-b)
+ irány
+ távolság-mélység megítélése
+ szem vezetése
+ alak-háttér (betűre, betűcsoportra koncentrálás)
o auditív percepció zavara:
+ hangok differenciálásának zavara
+ hangok folyamatának lassú felfogása
+ alak-háttér
* Integrációs zavarok
o szeriális zavarok
+ beszéd (cipő-pőci)
+ olvasás:
# nehezen tanulják meg a betűket
# összetévesztenek betűket (főleg a hasonló íráskép: pl. u-n, d-p, vagy a hangtani hasonlóság alapján: pl.: z-sz, gy-ty)
# nehezen tanulják meg az összeolvasás technikáját
# lassan olvasnak és sokat hibáznak
# felcserélik a betűk és szótagok sorrendjét és az olvasás irányát
# betűket, szótagokat hagynak ki vagy toldanak be
# a szavakat olvasás közben gyakran felismerhetetlenségig eltorzítják
# nehézségeik vannak az olvasott szöveg megértésében
* történet sorrendje
* napok, hónapok, számolás, vers, játékok
o absztrakciós zavarok:
+ jelentéssel összekapcsolt (általánosságok, tréfa megértése)
* Memória zavarok (a rövid távú emlékezet alapja a hosszú távúnak)
o rövid távú (vizuális, auditív) memória
o hosszú távú
* Kimeneti zavarok
o nyelvi zavarok
+ spontán beszéd (általában jó)
+ kötött beszéd (zavart)
+ szókincs (az aktív zavart, a passzív nem annyira), nehezen fejezik ki gondolataikat
+ gyengék a fogalmazásban
+ grammatikai készség (rag, kötőszó, névutó jelentését nem értik mindig meg, használatuk sem mindig adekvát)
+ gyakran még iskolás korukban sem ejtenek tisztán minden hangot
+ gyenge szerialitásuk miatt nehezen tanulnak meg verseket, illetve sorrendben elmondható dolgokat
+ nehezen jegyzik meg az új szavakat, kifejezéseket és neveket
+ általában gyengébbek az idegen nyelvek tanulásában
o motoros zavarok
+ nagymozgások
+ finommozgás (az írás csúnya és lassú)
+ vizuo-motoros zavarok
* Egyéb tünetek:
o gyenge a ritmusérzékük
o keverik a jobb-bal irányokat
o rossz a térbeli és időbeli tájékozódásuk
o egyszerre csak egy utasítást tudnak megjegyezni
o rövid ideig tudják a figyelmüket összpontosítani
o fáradékonyak

A diszlexia tünetei az írásban is megjelennek

A hibák a következőképpen csoportosíthatók:

* betűk kihagyása
* szótagok kihagyása
* betűk, szótagok felcserélése
* felesleges betűk és szótagok betoldása
* a szóalak teljes eltorzítása.

Diszlexiára épülő másodlagos tünetek lehetnek

* magatartási zavarok
* személyiség megváltozása
* szomatikus tünetek

Miben tehetségesek a diszlexiások?

* A diszlexiás emberek vizuális gondolkodók.
o Mivel képekben gondolkodnak, nehezen értik meg a betűk, számok és szimbólumok világát. Képesek azonban megtanulni ezeket. Ezért van szükségük a tanuláshoz speciális módszerekre és több időre.
* Ügyesek a logikát igénylő feladatokban, jó az analógiás és kombinációs készségük, intuitívak és nagyon kreatívak. Sokan közülük kifejezzen tehetségesek a matematika, technika esetleg a természettudományok és a zene területén.

Forrás:
Gyógypedagógiai alapismeretek, szerk.: Illyés Sándor, ELTE BGGyF, Budapest 2000.
A beszédjavító Intézmények nevelési és oktatási terve, Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988.
Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004.
A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.
Frank R. Vellutino: Az olvasás egy sajátos zavara, a diszlexia, Fejlesztő pedagógia, 1992. 1-2.
No már megint itt vagyok...
Bogarat ültetett a fülembe a mai Hoxás cikk a diszlexiáról a Hajni miatt.
Részlet:
"A diszlexia (diszgráfia mindig együtt jár ezzel!) hivatalosan olvasás és írászavar együttesét jelenti. Akkor beszélünk erről a jelenségről, mikor a gyermek az olvasás és írás tanulásában jóval elmarad azon elvárásoktól, amire intelligencia szintje és a tanulásba fektetett erőfeszítései feljogosítanák. Legtöbbször úgy ismerhető fel egy szülőnek, vagy a tanárnak, hogy a gyermeke számára kevés a tanterv által biztosított idő, nem megfelelőek a szokásos írás- és olvasás tanítási módszerek, annak ellenére, hogy a gyermek "eszes", "okos".

A diszlexia kialakulásának okait jelenleg nem tudják konkrétan meghatározni. A szakirodalom hajlamot, öröklődést, környezeti hatásokat, idegrendszer lassabb érését, esetleg károsodását említi.

Korai tünetek, melyek felhívhatják a szülők és az óvónők figyelmét arra, hogy a gyermekkel később gondok lehetnek:
- kései beszédindulás, nehezen javítható beszédhibák, szókincs gyér
- elhúzódik a domináns kézválasztás (nem tudja eldönteni a gyermek, hogy a jobb vagy a bal kezét használja-e)
- hallási és érzékelési zavarok: nehezen jegyzi meg a dolgokat, többször visszakérdez, szétszórtnak tűnik, nehezen köthető le a figyelme, nem látja az összefüggéseket. De megmutatkozhat az amuzikalitásban is (nem tud visszaénekelni egy dallamot, vagy visszatapsolni).
- mozgási zavarok: rossz a ritmusérzéke, vagy túlmozgásos, magatartás zavarai lehetnek (nem tud megülni egy helyben, vagy épp fordítva)
- tér- és tájékozódási zavarok: nehezen tudja megkülönböztetni a térirányokat (előtte-mögötte, közelebb-távolabb, lent-fent, stb.), nehezen tájékozódik el saját testén."

Ebből pár dolog illik a Hajnira:(
Persze lehet, hogy túlaggódom a dolgot. de mindenesetre el fogom vinni ahhoz a pszichopedagógushoz, akihez a Hangát is vinni kellett tavaly. Legfeljebb kinevet, hogy csak lusta és azért nem beszél rendesen, stb.
Csend, nyugi és békesség, ez van most:))) Pedig a csajok ébren vannak:) Hanga nem sokat eszik, pocsék az étvágya, biztos fogzik már megint, még mindig....
De már majdnem a fele kint van:)
Holnapra bejelentkezett anyóspajti is:( merthogy jön a házba a barátnőjéhez és beugrik, süt sütit is. Az ilyen "csak beugrom egy percre" című akciói szoktak 3-4 órásra sikerülni. Szóval holnap estére Pity használhatatlan lesz, ilyenkor még beszélgetni sem lehet vele.
http://amikormindenelindult.blog.hu/

Elolvastam ezt a rövid blogot és nem bírtam ki sírdogálás nélkül. Nem tudom mit tennék, éreznék hasonló helyzetben, végig tudnám-e csinálni amit ő, illetve úgy csinálnám-e ahogy ő. Egy örökbeadó nő írta. Olvassátok el.
Gyerekek olyan jóképű postás jött ma a Pity ajánlott levelével, hogy csak lestem. Mondjuk nagyon fiatalka. (csak Pity el ne olvassa:))
hoppá-hoppá, mindjárt dél van. Elrohant a délelőtt:) Nem bánom. Holnap meg szombat, lehet tovább aludni kicsikét, feltéve, hogy a lányok is így gondolják.
Halászlét főzök és túrós táskát, meg akarok kacsamellet is sütni. Nyami:)
Mosógép mos, nincs sok dolgom, csak a konyhát kell majd felmosni.
Anyája bugyijában és apája sapkájában:))



Halkan írom le, hogy nincs meg Hanga sárkánya, így a későbbiekben üvöltésre, nemalvásra és rettentő nagy balhéra számítok:((


(Közben mire ezt ide másolom, meglett a sárkány:))
Na már túl vagyunk egy jóóóóó nagy hisztin, ami az egyik bugyim miatt keletkezett. Felvette, majd levette, hogy nem kell, amikor meg elraktam, elkezdett őrjöngeni, hogy neki mégiscsak kell a csip-csi madaras bugyi. Így most abban turnézik:))
Anyám add el a házat!!!!
Legalább 50 darabos az építőkocka készlet, mégis össze tudnak veszni, mert mindkettőnek ugyanaz az EGY darab kellene:S
Amúgy tegnap estére már annyira fájt a hasam, hogy vacsora előtt ittam egy kupica pálinkát. Aztán éjjelre elmúlt, nem kellett gyógyszert is bevennem, mert el tudtam aludni, sőt még a miami helyszínelőket is elaludtam, pedig ez új rész volt végre és nem ismétlés:(((
Jó reggelt!
Csajok még alszanak, szerintem egyrészt azért, mert tagnap nagyon elfáradtak, másrészt meg nem felejtettem el lejjebb venni a fűtést és éjjel csak 20 fok volt a lakásban. Na majd kiderül, hogy meddig nyomják:)
Tegnap este mondtam Hajninak, hogy adjon a sütijéből a kicsinek. Boldogan betett a szájába egy falatot, a Hanga meg még boldogabban megharapta az ujját. Hát azt az elkeseredett fejet látnotok kellett volna. Nem sírt, mert annyira nem fájt neki, de legörbült a szája és úgy is maradt percekig. Hol jött hozzám, hogy adjak neki puszit a kádból, hol ment az apjához vigasztalásért.
Este nem kaptak tápszert, mert egyrészt mostanában nem isszák meg, másrészt teleették magukat a rakott krumplival és a sütivel.
Nem is baj, lassan le kéne szoktatni őket a tápszerről.