2010. február 19., péntek

Diszlexia tünetei, figyelemfelhívó jelek

2008. 02. 01. 00:00
Cimkék: tünet, tünetegyüttes, diszlexia, olvasászavar , beszédhiba, beszédzavar, beszédfogyatékosság,
A cikk értéke:

Kik a veszélyeztetettek? Figyelemfelhívó jelek

A diszlexiások és a kezdő olvasók hibázásai (pl. betűcserék, kihagyások, betoldások) azonosak, a különbség a tünetek mennyiségében, arányában és fennmaradásában van.

* Bemeneti (észlelési) zavarok:
o vizuális percepció zavara:
+ forma-hely (d-b)
+ irány
+ távolság-mélység megítélése
+ szem vezetése
+ alak-háttér (betűre, betűcsoportra koncentrálás)
o auditív percepció zavara:
+ hangok differenciálásának zavara
+ hangok folyamatának lassú felfogása
+ alak-háttér
* Integrációs zavarok
o szeriális zavarok
+ beszéd (cipő-pőci)
+ olvasás:
# nehezen tanulják meg a betűket
# összetévesztenek betűket (főleg a hasonló íráskép: pl. u-n, d-p, vagy a hangtani hasonlóság alapján: pl.: z-sz, gy-ty)
# nehezen tanulják meg az összeolvasás technikáját
# lassan olvasnak és sokat hibáznak
# felcserélik a betűk és szótagok sorrendjét és az olvasás irányát
# betűket, szótagokat hagynak ki vagy toldanak be
# a szavakat olvasás közben gyakran felismerhetetlenségig eltorzítják
# nehézségeik vannak az olvasott szöveg megértésében
* történet sorrendje
* napok, hónapok, számolás, vers, játékok
o absztrakciós zavarok:
+ jelentéssel összekapcsolt (általánosságok, tréfa megértése)
* Memória zavarok (a rövid távú emlékezet alapja a hosszú távúnak)
o rövid távú (vizuális, auditív) memória
o hosszú távú
* Kimeneti zavarok
o nyelvi zavarok
+ spontán beszéd (általában jó)
+ kötött beszéd (zavart)
+ szókincs (az aktív zavart, a passzív nem annyira), nehezen fejezik ki gondolataikat
+ gyengék a fogalmazásban
+ grammatikai készség (rag, kötőszó, névutó jelentését nem értik mindig meg, használatuk sem mindig adekvát)
+ gyakran még iskolás korukban sem ejtenek tisztán minden hangot
+ gyenge szerialitásuk miatt nehezen tanulnak meg verseket, illetve sorrendben elmondható dolgokat
+ nehezen jegyzik meg az új szavakat, kifejezéseket és neveket
+ általában gyengébbek az idegen nyelvek tanulásában
o motoros zavarok
+ nagymozgások
+ finommozgás (az írás csúnya és lassú)
+ vizuo-motoros zavarok
* Egyéb tünetek:
o gyenge a ritmusérzékük
o keverik a jobb-bal irányokat
o rossz a térbeli és időbeli tájékozódásuk
o egyszerre csak egy utasítást tudnak megjegyezni
o rövid ideig tudják a figyelmüket összpontosítani
o fáradékonyak

A diszlexia tünetei az írásban is megjelennek

A hibák a következőképpen csoportosíthatók:

* betűk kihagyása
* szótagok kihagyása
* betűk, szótagok felcserélése
* felesleges betűk és szótagok betoldása
* a szóalak teljes eltorzítása.

Diszlexiára épülő másodlagos tünetek lehetnek

* magatartási zavarok
* személyiség megváltozása
* szomatikus tünetek

Miben tehetségesek a diszlexiások?

* A diszlexiás emberek vizuális gondolkodók.
o Mivel képekben gondolkodnak, nehezen értik meg a betűk, számok és szimbólumok világát. Képesek azonban megtanulni ezeket. Ezért van szükségük a tanuláshoz speciális módszerekre és több időre.
* Ügyesek a logikát igénylő feladatokban, jó az analógiás és kombinációs készségük, intuitívak és nagyon kreatívak. Sokan közülük kifejezzen tehetségesek a matematika, technika esetleg a természettudományok és a zene területén.

Forrás:
Gyógypedagógiai alapismeretek, szerk.: Illyés Sándor, ELTE BGGyF, Budapest 2000.
A beszédjavító Intézmények nevelési és oktatási terve, Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988.
Logopédia, szerk.: Salné Lengyel Mária, Országos Közoktatási Intézet, 2004.
A diszlexiáról és egyéb tanulási zavarokról szülőknek, A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület kiadványa, Pécs, 2004.
Frank R. Vellutino: Az olvasás egy sajátos zavara, a diszlexia, Fejlesztő pedagógia, 1992. 1-2.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése